Elin

(fr. Wikipedia)

Kvinnonamnet Elin är en svensk form av Helena som är ett grekiskt namn med betydelsen ?lysande? eller ?fackla?. Namnet är mycket gammalt. Det svenska helgonet Sankta Elin av Skövde, som även kallas Helena, levde i mitten av 1100-talet, och det är från henne som namnet har hamnat i almanackan.

Namnet har haft en stadig popularitet under de senaste decennierna. De senaste åren har det varit det näst vanligaste flicknamnet. 31 december 2005 fanns det totalt 55 194 personer i Sverige med namnet, varav 34 477 med det som tilltalsnamn. År 2003 fick 1479 flickor namnet, varav 984 fick det som tilltalsnamn.

Namnsdag
: 31 juli

Kända Elin

Tisdag

Började dagen med en morgonpromenix på ca 30 minuter! Det är skönt att komma ut en sväng på morgonen, innan frukost! Smakar så gott med frukost sen efter det också! :)

På förmiddagen fick jag ett samtal från Tomas, som behövde lite hjälp med att få tag på en ljudbok som sedan skulle skickas upp till Kiruna i expressfart! Vad gör man inte för att hans bilkörning ska gp lite smidigare! ;) Sagt, och gjort - åkte med svärpäronen till Maxi i Hyllinge (vart annars? ;) ) Och där köpte jag boken Män som hatar kvinnor av Stieg Larsson till honom och efter mycket om och men så fick jag även skickat iväg den med rätt porto och allt! :) Så på fredag när han kör söderut kan han hålla sig vaken tack vare mig! :)

När vi kom hem så fixade jag iordning potatisen som ska vara i potatissallen tills imorgon! Så sen kan jag bara slänga ihop resten av ingredienserna, så blir den klar ikväll! Har ett uppdrag till inför morgondagens kalajs - efterrätten! Men eftersom en av gästerna är en flitig läsare av denna blogg så väntar jag med att skriva vad det blir - men gott är det! :)

Jag har även pysslat ihop ett kort till Linda och Mathias lille Albin, och kortet kan ni se i ett av dagens tidigare blogginlägg! Fick iaf användning för de pysselsaker som jag köpte igår. Var ute på Väla igår för att lämna in våra ringar för gravering och passade då på att kika på Panduros rea. Fick köpt en hel del pysselsaker, och det var kul att sätta igång med lite av det nu! Ska bli kul att framkalla korten från semestern sen och sätta igång med dem!

Om ca 2 timmar kommer älsklingen hem, och då blir det middag!Och sen ikväll hade vi tänkt springa en runda. Får se vart det blir, men Pålsjö ligger bra till! Även Rååns dalgång är ett alternativ! Mycket vatten på båda ställena dock, men men det funkar ju ändå!

Ha det gott!

Kram Elin

Kort från bröllopet

Storebror som väntar på sin brud!

Här är även bruden framme vid altaret!

De lyckliga tu utanför kyrkan

Deras vackra ringar, som en vän till dem har gjort!

Brudbuketten! Väldigt vackert, och i samma färgtoner som det andra!

Detta var ett axplock av de 200 bilder jag tog! Kanske får för mig att lägga ut mer någon dag, men de som vill ha korten kommer jag ju att maila dem till!

Ha det bra!

Bröllopskort

Så här efter bröllopet kan jag ju lägga ut hur kortet såg ut som jag gjode till Micke och Nathalie! Alla kort kan göras större om du klickar på dem!

Mittendelen av kortet. Tunt, ljust rosa papper med champagnefärgat snöre! I snöret fäste vi sedan pengarna.

Insidan av kortet, där vi skrev. Det pappret såg ut så här i närbild --->

Framsidan av kortet

Babykort!

Linda och Mattias fick en liten Albin i lördags, Grattis!!! Nu fick jag gjort ett kort som vi kan skicka till dem! Så här ser det ut:

Sista veckan har startat!

Så, då är man inne på sista semesterveckan! Skönt att ha en hel vecka kvar, och det känns inte så farligt att börja jobba om en vecka.. inte just nu iaf! Har hunnit med mycket hitills på semestern, och samtidigt hunnit koppla av och koppla bort jobbet!

Helgen har spenderats i Stockholm, och storebrors bröllop! Det var fantastiskt vackert, och väldigt fint bröllop! Mycket trevlig fest blev det efteråt också! Både brudgum och brud var otroligt vackra, och jag kommer lägga upp lite bilder här snart! Allt var så genomtänkt och de hade tänkt på små personliga detaljer som gjorde en vacker helhetsbild!

Nu är jag nere i Helsingborg! Kommer stanna här några dagar nu, och får se om man åker upp på torsdag eller fredag, beror lite på väder och vind och andra faktorer! :) Startade dagen med en morgonpromenad,och sen har jag vbart ute med svärpäronen på i Hylllinge för lite shopping! Blev tre böcker för min del! Stieg Larssn Män som hatar kvinnor, Mari Jungstedt Den döende dandyn och Catharina Ingelman-Sundberg Brännmärkt. Både Larsson och Ingelman-Sundberg är nya författare för min del, så ska bli spännande läsning. Har hört mycket positivt om Stieg Larssons böcker så ser fram emot att börja med den idag! Detta är första delen av tre i serien!

Har precis läst
Camilla Läckbergs böcker, och jag rekommenderar dem starkt. Isprinsessan, Predikanten, Stenhuggaren, Olycksfågel och Tyskungen! Har man inte läst dem, så läs dem i "rätt" ordning! Jag började med Olycksfågel och det går lika bra, men små detaljer här och var blir bättre om man läser dem i kronologisk ordning, trots att det är separata fall i varje bok!

Så, nu ska jag packa ihop träningskläder och ge mig iväg till Träningsakademin!!

Kram på er!

Semesterbloggen

Jaha, då var det dags! Jag påbörjade detta blogginlägg på förmiddagen idag, men tydligen så sparades det inte så jag får göra ett nytt försök att beskriva vår semester!

Vi påbörjade resan 12/7 från Göteborg, och med ett kort stopp i Alingsås så var vi sedan iväg! Första natten övernattade vi hos Tom i Mora! Supersnällt att de satt uppe och väntade på oss, som blev ganska sena dit!! Under fredagen gick vi en sväng i Mora med lite guidning av Tom, och efter vår lilla promenad så fortsatte vi vår färd.

<-- på väg från Gbg!

<-- Mora

Nästa stopp var Orsa, så vi åkte inte så långt. Där besökte vi Orsa Björnpark, och det var väldigt trevligt. En stor park, med många olika björnar! Tre små ungar hade de också! Vi gick där inne ett tag och kikade, och passade även på att fika där innan vi fortsatte vår resa!

<--- Orsa Björnpark

Nästa stopp, och också stoppet för natten, blev Östersund. Vi slog upp vårt tält på Sandvikens camping! Det var en fin camping som låg fint intill Storsjön. Det var lite oturligt att det just denna kväll var dans på logen, och efter mycket om och men så somnade vi till tonerna av Jannez men sov vi gott hela natten.... eller?
Njae, det blev ju inte riktigt så! Klockan 5 vaknade vi av att det droppade stora vattendroppar på oss! Det hade bildats sådan kondens i tältet så allt var fuktigt! Vi försökte sova lite till, men vid 5.20 gav vi upp och gick ut! Det var en jättefin morgon, och vi packade ihop oss, duschade och fortsatte vår resa! 6.30 var vi på väg, vilket inte är så likt oss! :) Dagen flöt på bra, och efter ett par timmar hittade vi en öppen Ica affär där vi köpte lite frukost. Denna intog vi sedan vid strandkanten till en mysig sjö! Det är ganska gott med semester! =)

<-- Campingen

<-- Frukoststunden!

Resten av lördagen körde vi, och körde, och körde..... och efter x antal timmar så var vi framme vid Bodö! Vår slutdestination för resan! Vi hade ringt och kollat med Maria och Richard om det var okej att vi dök upp en dag tidigare, och det var inga problem för dem så då var det lika bra för oss att köra på! Där blev det många kramar, och när all packning var inne så fick vi supergod fisksoppa!

<-- Här bor Maria och Richard!

Sen tog vi bilen och körde upp till  Rönnviksfjället  för att kunna se ner över stan, och det var så himla fint! Norge är ett otroligt vackert land och det är sådana underbara vyer när man kör genom norra Sverige och genom Norge. Man tror hela tiden att det inte kan bli vackrare, men så svänger man lite och ser något minst lika vackert! :)

<-- Rönnviksfjället

Maria jobbade natten till söndagen, så när hon gick till jobbet gick vi och la oss. Under söndagen sen så åkte jag och Andreas till Mielle (?) - en otroligt vacker strand, några mil norr om Bodö. Var som en medelhavsstrand, med fin sand och turkost vatten. Det var dock inte så varmt som vattnet är i Medelhavet, utan snarare sisådär 13 grader. Men ett dopp blev det iaf! Efter lite sol och bad, så åkte vi vidare mot Kjerringöy, som var ett handelscentryum under 1800-talet och det var otorligt välbevarat och vackert! Vi började med film om de som hade bedrivit handel där, och sedan gick vi omkring och tittade! Efter besöket där så återvände vi till Bodö, och det blev god indisk middag när vi var tillbaka, och en tur inne i stan!

<-- Stranden

<-- Kjerringöy

Under måndagen var jag och Andreas inne i stan på förmiddagen och köpte förska räkor direkt från fiskebåten, och efter det så körde vi till Salstraumen och tittade ett tag!! Var fräckt att se vattenvirvlarna och allt vatten som kom in! Vädret var inte det bästa den dan, det blåste ganska kallt så efter ett tag där åkte vi hemåt igen! Under måndagskvällen blev det sedan räkor och vin, och det var en väldigt trevlig middag! :) Vi hann även se en norsk rysare, och det var precis så otäck som det låter ;)

<-- Räkshopping

<-- Vid Salstraumen

Tisdagen var Marias lediga dag, så då gick vi på tur! Richard var tyvärr tvungen att jobba, men jag, Andreas och Maria vandrade upp på Keiservarden!! Det var en fin tur och på vägen ner var jag sugen på att fortsätta. Andreas hade dock ont i sitt ben efter ett elakt bett han fått från någon sorts fluga, så han var nöjd! Men han tog stigen ner till bilen, medan jag och Maria fortsatte turen ytterligare ett tag! Totalt blev det ca 4 timmars vandring, i ett väldigt vackert landskap!! Efter det var det väldigt gott med Tacos!!  =)

Bilder från vår tur:

Under onsdagen var det dags för oss att fortsätta vår resa söderut igen! Vädret denna dag var sådär, så det var bra körväder... :) och vi körde, och körde, och körde.... trodde aldrig vi skulle komma någon vart för när man kollade kartan hade vi ju aldrig kommit speciellt långt!! Men efter många timmar i bilen hamnade vi till slut i en hytte ca 5 mil norr om Trondheim.

Där började vi planera om vår resa lite. Vi hade ju två små saker med oss i väskan, som skulle få komma upp under semestern och placera på våra fingrar. Vi hade ju tänkt ta oss ner till Stavanger för att göra detta där, men det var inte lockande att sitta i bilen minst 2 hela dagar till och när vi kikade på kartan och började titta över på den svenska gränsen, så var Åre himla lockande! Bara 2-3 timmars körning bort, och sen kunde vi bo där torsd - sönd. för en billig pennning - valet var ganska lätt! Så under torsdagen körde vi över gränsen och kom fram till Åre. Vi fick en fin lägenhet inne i byn, och var väldigt nöjda med detta val av resväg! Under eftermiddagen kikade vi lite inne i byn (son var väldigt förändrad och utbyggd) och kikade öven lite på vad vi ville hitta på under våra dagar! En aktivitet var ju redan bestämd - vandring upp på Åreskutan, men något mer ville vi hitta på! Valet blev - Zip Line under fredagen! Det var riktigt roligt, och en kul upplevelse!

Under lördagen så var det då dags - vandringen med avslutande förlovning på toppen! Vi startade nere i byn och började så sakteliga vandra uppåt Skutan. Det var fint väder, och solen sken! Vandringen tog ganka lång tid, men vi tog det lugnt och hade en väldigt fin dag. Uppe på Hummeln så pausade vi för ficka på caféet som fanns där, och satt och beundrade utsikten ett tag! Därefter fortsatte vi ytterligare ett tag!

Väl uppe på toppen var det en magnifik utsikt, och vi stod där ett tag och bara tittade ut över fjällen. Sen gick vi och satte oss på en klippa och på den klippan så förlovade vi oss! Var en mycket speciell plats, och väldigt lyckliga började vi vår vandring neråt.

<-- Uppe på Skutans topp!

Väl tillbaka i lägenheten så var vi väldigt trötta - 7-7,5 timmes vandring är inget vi är så vana vid, och man var ganska mör i kroppen. Som tur var så hade vi handlat mat och allt innan, och det är sällan mat smakar så gott som när man varit ute en hel dag! Vad tror ni vi åt ??? Gissningstävling! :)

Söndagsmorgonen fick vi ägna till att städa ur stugan och packa in i bilen, för att kunna påbörja vår resa söderut till Göteborg! Det gick bra, men var ganska segt att åka så långt när man var på hemväg. Efter många timmar så blev det iaf middag i Alingsås. Tack Jens, för de nyfångade makrillarna - det smakade väldigt bra!! Efter god middas så körde vi sista biten till Göteborg, och där var det väldigt välkommet att lägga sig i den egna sängen och sova!

Vi hade en underbar semester, och vi har verkligen njutit av dessa dagar på resande fot! Åker gärna tillbaka, både till Bodö och till Åre!! Men nu är det dags att packa för nästa resa, för imorgon bär det av till Stockholm för då ska storebror gifta sig!! Ska bli så roligt!! :)

Kram Elin

Att det ska vara så svårt...

... att få tiden att räcka till att blogga! Eller inte korta små inlägg om det man gjort under dan, men den där semesterbloggen lyser med sin frånvaro även idag! Imorgon, gott folk, så hoppas jag att det kan bli av! :)

Idag har vi iaf haft en dag på stan! Andy fick köpt en kostym till bröllopet och han var så snygg i den! Skjorta och slips blev det också! Jag fick köpt skor och handväska till bröllopet, och jag får säga att jag gjorde ett bra jobb! Skor + väska = 200 kr, och skorna är jag jättenöjd med! Väskan var det bästa alternativet jag hittade och den passade bra till resten av outfiten, så är ganska nöjd med den också!

Sen plcockade vi lite vuxenpoäng!! Vi fick pengar av Andreas föräldrar men de skulle användas till något "bra!" och för ett tag sen fick jag se att den servis jag har samlat på sen jag var 15 ska slutas säljas 31/7 2007, och jag har inte alla delar. Så idag var vi och köpte en mattallrik, och 7 djupa tallrikar så nu är det fullt! Fick även köpt ett uppläggningsfat och en gräddkanna!! tror servisen kan finnas kvar i vissa affärer tills de får sålt den och då kanske man kan köpa/önska sig något mer fat/skål etc. Men, nu har vi iaf fullt i kaffekoppar, assietter, mattallrikar och djupa tallrikar!

Foglia

Så, nu ska jag bege mig in till stan foch ta en öl med några jobbarkompisar! Ska bli kul att ses igen, var ett tag sen sist!

Kram

GP

Inlägg till svärfar!

Har inte tid att skriva så mycket nu, för vi ska in till stan och inhandla en kostym till Andreas som han kan ha på bröllopet! Dettahade ju underlättats om lönen hade kommit in på kontot som den skulle, men nu är vi otroligt tacksamma att vi har så underbara föräldrar!!! Tack!!

Stan ja.... men varför sitter hon nu och skriver då, undrar kanske ni.... men eftersom svärfar har efterfrågat lite mer blogginlägg så måste jag iaf skriva något! Han har ju inte semester längre, utan nu är han pensionär och då måste han ju ha lite blogginlägg/dag så att han får läsa av sig lite :)

I eftermiddag ska jag försöka få ner vår reseskildring, och då kan ni vänta er ett längre inlägg men tills dess får ni hålla tillgodo med lite bilder från resan!

<--   Mora              <-- Orsa Björnpark

<-- Första, och enda, tältnatten.       <-- Ha va´det ren!

<-- Bodö              <-- Paradisstrand (vill gärna tillbaka dit NU!)

Så, njut av detta ett tag så ska jag försöka få ihop mer sen!! :)

Kram så länge!

2007-07-21

158711-138

1420 m.ö.h uppe på Åreskutans topp!

Vi har haft en underbar semester och jag kommer skriva mer om den snart, men nu ska vi bara njuta av att vara hemma!

Natt i hytte!

Idag vid 11.30 læmnade vi Bodø och børjade resan søderut!! Norges vægar ær inte de med mest rakstræckor och høgst hastighet, så resan har slingrat sig ned genom Norge. Det ær fina vyer runt varje krøk. Tyværr har vædret idag varit sisådær, med lite regnskurar. Men å andra sidan gjorde det inget, eftersom vi ændå har kørt bil hela dan och på det viset kom vi ganska långt.

Så nu, med ca 60 mils bilkørning i kroppen, har vi hittat en hytte i Hammer (ligger ca 5 mil utanfør Trondheim) och hæ ska vi bo inatt! Imorgon fortsætter færden - men vart??

Den som lever får se! ;)

Semesterhælsning!

Hær kommer en liten hælsning från Bodø, Norge!

Resan hit upp har gått jættebra, och vi har haft riktigt tur med vædret! Åkte sent i torsdagskvæll och kom upp hit vid 18-tiden på lørdagen! Var så kul att træffa Maria och Richard igen! Vi tog en liten tur upp på ett fjæll hær førsta kvællen før att se utsikten! Vilken miljø!!! helt underbart!!

Vi har æven hunnit med att bada i Atlanten (brrrr, iskallt) och besøka ett gammalt handelstælle från 1800-talet. Idag blir det Saltstraumen och imorrn en fjælltur!

Ha det gott allihopa, det ska vi ha!

Dax att åka!

Igår åkte vi ut till Helén och Tobban och barnen och vi hade jättemysig dag där! Trots regnet kom vi ut på en skogspromenad, och det är så skönt att ha skogen precis intill huset! Var uppe på Skalleberg (?) och kollade på utsikten, och det var vackert! Hade det inte vart så grått och regnigt hade det säkert varit ännu vackrare! Men det var mysigt ändå att gå i skogen och har man bara regnkläder och stövlar så störs man inte så mycket av regnet!

Efter vår skogspromenad så åkte vi in till Kinna och kikade på deras hus där. Sedan handlade vi och åkte hem och lagade tacos! :) Samskigt! Sen spelade vi Tjolahopp som jag, Elina och Sanna vann! :) Mycket tack vare tjejernas kunskaper inom Astrid Lindgrenfilmerna! :) Sen blev det två omgångar Geni också! :)

Var väldigt mysigt att hälsa på dem, och jag hoppas vi ses snart igen! Nästa gång blir det hemma hos oss, så de får se det också! :)

På vägen hem från dem så diskuterade vi packningen och Andreas pratade med Tom också. Han är bortrest imorrn men om vi ville fick vi gärna sova hos honom inatt. Så nu är allt packat och klart, och efter mycket velande så har vi bestämt oss för att åka nu ikväll! Lika bra att komma iväg, så blir det mindre kärning / dag. Är ändå en del mil som ska köras! S ånu ska vi packa ner allt i bilen, sen sticker vi!

Så... bloggen kommer stå ouppdaterad ett tag, men det går nog ingen nöd på er som läser den!

Ha det bra! Det ska jag ha!

Kram kram

Uppdatering...

Japps, dags för en kort uppdatering innan man ger sig ut på nya sommaräventyr!

Har spenderat några dagar i Alingsås. Jag och Andreas åkte dit i söndags och där åt vi middag. Under kvällen sen kom jag, pappa och Andreas ut och sprang en runda. Vi fick väl mer eller mindre dra oss ut för alla var ganska sega men när vi väl var ute så var det skönt! Sprang uppe på Hjortgården och det är så skönt att springa i skogen, men det var ganska lerigt, halt och mycket vatten så tiden på de spåren kan man inte räkna som "normala" tider.. :) Efter vår joggingrunda så åkte jag och Andreas ut till Karin och Jens för att hälsa på lille
Levis och han var så söt. En busig prick med massa energi!

I måndags åkte Andreas hem till Martin och Jeanette för att hjälpa dem med huset lite. Karin och Levis kom över till mamma o pappa och vi lekte lite med Levis. Sen gick vi på promenad för att hälsa på Farmor en stund. Det var mysigt! Hundarna somnade, och sov så länge att vi hann spela två parti kort och fika! :)

Efter lunchen så åkte Karin och jobbade, och då tog jag en längre promenix med Fanny i skogen. Det är skönt att bara knata på på små stigar och låta henne springa runt fritt! Hon är dock snäll som väntar in sin matte då och då! Vi skulle över en bäck med massa vatten i, och jag visste inte hur jag skulle komma över riktigt medan hon vadade över. Jag stod och kollade in vilka stenar som verkade säkra och det tog ganska lång tid. Då kom Fanny tillbaka och ställde sig jämte mig! Jag vill tro att hon tänkte "Kom nu, det är inte så svårt - du fixar detta!" men hon kan ju lika gärna ha tänkt "Va f*n håller du på med, fegis! Hoppa över så vi kan fortsätta nu!"

Jag och Mamma hann med en sväng till stan också för att kika på ryggsäckar men hittade inget. Men jag hittade papper till kortet jag ska göra till brudparet! Bröllopet är 28 juli, så innan dess ska kortet bli gjort. Jag har en Layout i huvudet som jag tror kan bli riktigt fin och nu har jag inhandlat alla saker till det också! :)

Sedan träffade jag en Lotta en sväng och vi sprang en runda. Möttes på Maxi och sprang upp Kristineholmsvägen över till Karamellpojkarna och bakom där. Sedan kom vi ut vid Nolby och därefter över Savannnen och så Gerdskastigen tillbaka till Maxi. Var en skön runda och kul att springa med Lotta!

Igår var mamma barnvakt åt Levis så att jag och Karin kunde åka till stan och kolla på klänning åt henne. Måste ju ha något till bröllopet, men det var inte lätt att hitta något! Till slut så hittade vi en jättesöt på White, som jag tror hon kommer ha! Vi köpte den iaf, men hon skulle kika lite mer i Borås eller Gbg innan hon bestämde sig. Denna klänning var iaf på rea, visade det sig, så jag tror nog hon behåller den i vilket fall! :)

Under eftermiddagen igår så åkte jag tillbaka till Götet och inne i stan mötte jag upp Lotta, och tog en fika med henne. Väl hemma sen så startade jag packningen inför Norge. Hela köksbordet är belamrat med saker nu! Tror dock jag har det mesta, men är fundersam på om jag ska köpa ett par "vandrarbyxor/shorts" för det har jag inga. Ska se på Intersport sen om de har bra, till okej pris! :)

Idag ska vi bege oss till Hyssna och hälsa på Helén och familjen. Ska bli mysigt, för vi har inte setts på jättelänge! Regnkläderna är packade så vi kan vara ute i skog och mark, och badkläder kanske får åka med trots att de kanske inte används.. :) Ska in en sväng på Intersport först för att kolla ryggsäck där, och förhoppningsvis kan vi köpa en också!

Nä, nu kan jag inte sitta här längre. Måste sätta fart!

Ha de gott,

Kram

De tio budorden

1 Du ska inga andra intressen hava jämte träning.

2 En dag utan träning är en dag utan mening.

3 När Du vilar tränar dina konkurrenter.

4 Den som tycker träning är roligt, tränar för lite.

5 Träning är ett tillfälle att tävla.

6 Så länge Du är seg kan du inte bli övertränad.

7 Det som inte dödar, det härdar.

8 Smärta är svaghet som lämnar Din kropp.

9 Många äro kallade, få äro utvalda.

10 Det finns många sätt att bli dålig på, men bara ett sätt att bli bra på:

TRÄNING

100 mil

Nej, jag är inte galen - men idag har det blivit två joggingrundor!!

Sprang en imorse, som jag skrev i förra inlägget och nu ikväll när vi kom hem så undrade Andy om jag ville följa med ut och springa. Först var jag tveksam, men det var ju för en god sak så jag hängde med. Klockan hann dock bli 22.30 innan vi kom ut, men det är ju ungefär vid den tiden han brukar springa! :)

Vi tog iaf en runda ner mot Fiskebäck och runt upp genom Påvelund. Hamnde nog på ca 5,3-5,4 km! Och i och med detta så har jag sprungit 1003,5625 km sedan nyår - idag sprängde jag alltå 100 mil! :) Det var ju lite därför också som jag hängde med ut nu! :)
Här kan ni se det!

Men nu så ska jag ta och sova tror jag, eller se ett avsnitt Vänner!

Kram kram

Fem dagars semester!

Nu är fem dagars semester avverkade, och det har gått mycket bra måste jag säga! :) Har varit skönt att vara iväg hemifrån, för man kopplar av på ett annat sätt då! Har blivit lite gjort varje dag, och en hel del slappande också, vilket har behövts!

I onsdags mötte jag upp Linda vid Pålsjö skog, och så tog vi en runda där. Efter en liten felspringning på en cykelväg så kom vi iaf upp i ca 8,5 km! Kändes behagligt att springa, och Linda var jätteduktig hela vägen! Pålsjö är så himla fint att springa, en klar favorit bland springställena!

Pålsjö skog Påösjö bäck  Pålsjö backar Pålsjö backar

Efter vår joggingrunda så åkte vi hem till Linads och Kims nya fina lägenhet! Mycket kul att se hur de bor nu, och de hade fått det jättefint i lägenheten! Hemma hos dem så grillade vi och sen kollade vi på fotbollsmatchen mellan Helsingborg och Hammarby, som Helsingborg vann med 4-2. Spännande match till slut, och det var ju tur att Helsingborg fick vinna, om inte annat så för husfridens skull! :)

Igår så tog jag ännu en tripp över till Helsingör. Hade en del beställningar igen, så kunde ju lika gärna göra en liten utflykt! :) Blev två paket Brillsputser till mamma, vin och öl till Maria och Richad, och så lite mer vin till oss! Efter denna shoppingtur så slappade jag hemma ett tag och när Andreas kom hem så tog vi en liten tur till Väla och kikade lite. Gjorde lite små inköp innan det var dags att åka hem och laga middag! Det blev en riktigt god middag bestående av ugnsbakade färskpotatisar, oxfié och sås. Till detta fanns även Jeanettes goda vitlöksbröd och gott rött vin!

Idag så sprang jag en runda på morgonen. Blev ca 9,3 km. Genom Ättekulla - Raus - Råå längs vattnet tillbaka till Ramlösa. Fin runda, småregnade en del i början, men det var aldrig kallt så det var bara att fortsätta springa på! Himla skönt att springa så på morgonen faktiskt, trodde aldrig jag skulle säga det, men det är väldigt behagligt. Och när man har duschat och sen sätter sig och äter en lång frukost så känns det ritkigt gott, faktiskt! :) Frukostarna har jag lyxat till lite och varje morgon denna vecka har jag druckit färskpressad apelsinjuice! Mycket bra juicepress finns det här hos svärföräldrarna!

Både igår och idag har det regnat oavbrutet! Just nu är det bara lite småregn, men igår så öste det ner större delen av dagen. När vi körde ut till Väla så fick vi vända på ett ställe för det var så mycket vatten på vägen så att man inte kom fram! Men men, vädret är ju faktiskt inget som man kan göra något åt så man får ju acceptera det, och njuta av det ändå!

Här får ni lite regnbilder att njuta av! :)

Rain drops 02.jpg

Så, alla ni läsare - Simma lugnt!

Kram, Elin

Välkommen!

Idag är det dags att hälsa en ny liten familjemedlem välkommen, Karin och Jens ska nämligen hämta deras nya lilla valp idag! Visst är han söt, lille Levis! :)

Skånetripp!

Japps, igår var det dags vår tur runt Skåne... eller iaf sydvästra Skåne! När jag var hemma och gjorde mig iordning så började solen komma fram, och det visade sig att det blev en ritkigt solig och fin eftermiddag!

Jag tog tåget från Ramlösa Station, men det blev inget Pågatåg utan jag fick ta ett vanligt Elefantrumpe-tåg! Väl framme i Malmö så hittade jag faktiskt ganska lätt fram till Andreas jobb! Hade ju en liten karta på en Post-It lapp som jag själv hade ritat av efter kartan på Eniro!

Nedan ser man ett litet kollage på första delen av resan.
Ramlösa Station - Elefantrumpetåget - Malmö - Turning Torso

Bild på Öresundståg

Väl framme vid VA-verket så kikade jag in på Andreas kontor och sen satte vi oss i bilen och styrde kosan mot Trelleborg, för att sedan köra vidare mot Smygehuk. Där gick vi runt och tittade, och njöt av det fina vädret!

Kalkugnen i Smyge

Efter Smygehuk så tog vi oss vidare mot Ystad som var en riktigt trevlig liten stad. Det var inte så svårt att de vunnit pris för Årets stadskärna 2007. Jättemysiga små hus, och kullerstensgator inne i centrum! Vi letade en stund efter Kurt Wallander, men han syntes inte till så då gick vi och åt istället. Andreas beställde grillspett med tzatziki, och jag beställde lax med gräslökscreme, och bådas mat smakade riktigt gott!

Cityguide Ystad Picture

Ystad Nöje Kultur TurismYstad Nöje Kultur TurismYstad Nöje Kultur TurismYstad Nöje Kultur TurismYstad Nöje Kultur Turism

Efter Ystad så brummade vi hemåt genom det Skånska landskapet, och det var ritkigt fina vyer vi såg! Efter den här semestern så kommer vi ha sett riktigt mycket av Sverige i alla fall! Från den sydligaste spetsen till det norraste Norrland! :)

Kvällen avslutades med en stor glass framför ett Vänneravsnitt. Vi ä rnu inne på den sista säsongen, så man får ta det lugnt med avsnitten nu, så att det räcker länge! Men, som Andreas säger:

"När vi sett alla är det bara att börja om från början!"

Semesterrapport!

227650-500

Det hade varit något det, att stänga ner bloggen nu ett tag! Men nej då, kommer nog komma ett och annat blogginlägg även under semestertiden! I alla fall så länge jag har tillgång till dator! :) Nu regnar det dessutom och då kan jag ju faktiskt sätta mig här och skriva en stund, men om det är sol och varmt ute så får ni räkna med kortare, eller inga, inlägg från mig för då kommer jag spendera min tid ute i solen! :)

Igår bestämde jag mig iaf för att detta vädret inte ska hindra mig från att njuta av semestern! Visst vill man ha sol och bad, och det får man säkert så småningom, men är det regn så är det, och dår får man hitta på saker ändå!

Gårdagen startade jag med en morgonojgg på ca 6 km. Startade härifrån, och bort mot Humlegården för att sedan ta en runda in i Ramlösa Brunnspark! Jättefint där inne, men det är lite tråkigt att själva rundan är såpass kort. Men jag tog ett varv i ytterkanten, och sen tillbaka genom parken och så yttervarv igen mot Humlegården, och därefter hemåt igen! Svårt att mäta exakt, men ca 6 km blev det på 36 min! Efteråt blev det en rejäl frukost med youghurt, färska frukter, färskpressad apeslinjuice (vill också ha en sådan press) :)

Vi hade med en del tvätt ner hit, så passade på att köra en del maskiner igår och hängde upp det! Bra att man kan ta lite i taget sådär. Saknar faktiskt tvättmaskin hemma! Det är bra med tvättstugan för att man kan köra många maskiner på en gång, och få allt torrt där nere. Men vi har ganska svårt att få tvättider så det blir så himla mycket tvätt då! Skulle vara skönt att ha en egen maskin så att man kan köra en tvätt då och då, och då framförallt träningskläderna!

Min nya jacka EVEREST W BONDED JKT II

Ja ja, efter lite tvätt och en stunds läsning så gav jag mig iväg på en cykeltur! Cyklade genom Ättekulla ner till Raus kyrka och sen sen följde jag Råå-ån ner till Råå, och sen från Råå vidare bortåt. Men då började det verkligen spöregna! Som tur var hade jag min nya fina jacka på mig, och blev inte ett dugg blöt. Iaf inte upptill!  Men när regnet verkligen värkte ner så kändes det bäst att vända igen. Så jag cyklade genom Råå, som är ett ritkgit fint litet samhälle och sen åkte jag bort och handlade lite på Willys. Nedan ser man lite bilder från Råå!

Råå

När jag kom hem så fixade jag mat så att vi skulle kunna äta middag innan det var dags för lite utlandsvistelse. Tog en tripp över till Helsingör för att handla lite vin och öl! Tyvärr tog inte den största affären vi var på VISA så fick lite bråttom tillbaka till den andra lilla affären. Men vi fick iaf köpt nästan allt på vår beställning, så alla blir nog nöjda och glada! :) Kvällen avslutades med lite Vänneravsnitt innan det var dags att sova!

Imorse blev det återigen en morgonjogg! Denna gång gick turen ungefär där jag cyklade igår, men när jag kom till Råå så tog jag vägen direkt upp mot Raus igen, och tillbaka över Ättekulla! Blev en runda på ca 8 km.  Himla skönt att springa på morgonen faktiskt, och när man väl är ute kan man lika gärna springa på en bit! Och frukosten smakar ritkigt gott när man är tillbaka igen!

Nu så ska jag ta och göra mig klar för en tur med Pågatåget ner till Malmö! Ska möta upp Andy där och ska vi ta oss en tur genom Skåne tillbaka till Helsingborg! Det börjar spricka upp här nu också, så kan bli ritkigt fint! =)

Pågatåget!

Nä, dax att se sig om i Skåneland!