Årets första långpass, och snö! =)

Rapporter om snöoväder, och kyla, gjorde att jag planerade in dagens långpass (15 km) igår istället, för då var det barmark och hyfsat väder! Så efter en lugn förmiddag stack jag ut och det var ingen snö, men det blåste rejält ute och det blåste kallt! T.om. så kallt att jag i början tvekade på om det verkligen skulle bli ett långpass! Men det blev det ju förstås!

Sprang igenom Ruddalen till Ekehöjd och vidare där ut på Karl Johansgatan, och in till Röda Sten. Följde sedan hamninloppet bortåt genom Långedrag. Vd Kärringberget så blev det Eckragatan och Fortgatan via Patrullgatan och sedan över Hinsholmskilens båtplats. Där övervägde jag att springa över Hinsholmen till Fiskebäck, men avstod för då blåste det rejält, och en bra bit i motvind när man redan sprungit 75 min., är inget man önskar! =) Sprang istället genom skogen till Fiskebäck och genom där för att sedan komma upp till oss via skogen vid Aprikosgatan och sedan bakom Grevegårdskyrkan!

Jag hade inte mätt upp rundan innan, utan hade bestämt mig för att vara ute minst 90 minuter. I Szalkais program stod det 15 km på 90-105 min. så jag valde att springa på 90 min och hoppas på att jag kom upp i minst 15 km! Rundan blev 17,06 km, och tiden stannade på 1 tim 42 min. så jag höll 6 min tempo, vilket kändes riktigt bra! Hade nig kunnat springa längre, eller snabbare, men det behövs inte nu och jag vill spara kroppen för de längre distanserna kommer!

Annars i veckan har jag fått in två pass med hundern Rocky medan jag var i Alingsås onsdag-fredag! I onsdags stack vi ut och sprang på gångvägar runt om Alingsås och rundan blev då 9,25 km på 55.3 min, vilket innebär 6 min-tempo. Ingen hisnande tid, men har man med sig en hanhund som ska kissa vid varje lyktstolpe och stanna och nosa här och där så får man räkna med att det går långsammare! Det variaf skönt att komma ut, och vovven behöver ju sin motion och det var kul att springa med honom!

I torsdags tog jag med honom igen, och då var vi uppe i skogen vid Hjortgården. Lite snö hade det kommit, men det var okej att springa där ändå! Halt på vissa ställen men det är breda vägar så det funkade bra! Där kan han springa lös när man väl är inne i skogen så det är lättare att springa på då! Sprang upp, och ner, till Hjortgården, och följde spåret som är ca 4,5 km! Spåren där är väldigt kuperade så man får ta i lite. Eftersom Rocky var lös så körde vi lite fartlekar och busade under vägen. Vad mycket roligar det blir att göra fartlekar med en hund! Vi jagade varandra genom skogen och både han och jag tog ut oss rejält på rundan! Det blev ungefär 6 km runda på 34 minuter (5.40 tempo) och jag är mycket nöjd med det med tanke på hur den slingan ser ut!

Var glad iaf att jag kom ut på långpasset igår för idag är det snö ute, och det är inte plogat och skottat på gångvägar häromkring, vad jag kan se. Verkar ha smält lite också så att det är lite slask, och då kan det ju blir lite halt! Så det är skönt att den biten är avklarad!

Idag är sista lediga dagen och imorgon är det dags att återgå till jobbet igen! Har varit riktigt skönt att vara ledig, och jag tror jag är redo för jobb igen! =) Har studiedag imorgon, så ska träffa vår nya skolchef då och höra vad hon har för visioner! Sen blir det arbete i arbetslagen! Så på tisdag får ja träffa barnen igen, vissa träffar man kanske på skolan imorgon men tisdag är första skoldagen! Så den sista lediga dagens program ser nog ut som följande:

* Promenad
* Handla mat
* Städa

Hoppas Du får en trevlig söndag!


Kommentarer
Postat av: Spessartin

Vilken härlig långrunda du hade! Jag är så väldigt springsugen, men här är inget plogat alls, så jag håller mig inne! Funderar på Friskis och Svettis ikväll, ett medelgympapass, och så skall jag försöka gymma efter jobbet imorgon. Som tanken är nu så skall det bli gym två dagar i veckan, inte mer, för då blir jag liksom muskelknutte. Fattar inte att det går så fort, men bara på en månad i november-december så började mina blusar strama övera xlarna, så två dagar i veckan räcker med gymmet. Behöver ändå gymma för att inte få ont i rygg/axlar/nacke när jag sitter vid datorn på jobbet. Sen skall vi verkligen försöka få ett spinningpass i veckan. Gäller att hitta ett pass som inte går för sent bara =) När det gäller löpning tänkte jag köra i Skatås någon dag efter jobbet nu när det är mörkt ute, men sen mot våren köra här hemma, jag har hittat vtvå tur-och-retur-rundor här omkring, kolla mina rundor på jogg.se! Vad gäller benet så är det helt bra. Måste varit träningsvärk kombinerat med kramp eller nåt, för nu är det helt bra igen, vilket känns väldigt skönt!

Postat av: Spessartin

Förresten, jag kör nya försök i år och skall prova Blodomloppet tänkte jag, mest för att jag är blodgivare och det är en kul grej att vara med. Sen tänkte jag även köra Midnattsloppet som ju går första gången i Göteborg i år den 23 augusti! Verkar vara en kul bana, mitt inne i stan! Om du inte har kollat, så kika på http://www.midnattsloppet.com

2008-01-06 @ 13:20:10
URL: http://spessartin.blogg.se
Postat av: Elin

Hamnade här av en slump. Jag heter också Elin. Och jag gillar också att springa!

Det lät som ett skönt långpass! När jag blir kvitt min rejäla förkylning ska jag ge mig på Szalkais halvmaraprogram (

2008-01-07 @ 11:02:19
URL: http://storstrut.blogspot.com
Postat av: Pappa

Hej!
Så fort har Rocky aldrig sprungit tidigare!! Det märks att det har gjort nytta att jag har sprungit med honom!?!?!
Han brukar ligga på ca 6.30 per km och då har det varit hans jb (jyckebästa)

2008-01-07 @ 13:57:12
Postat av: Anonym

Spessartin - Ja jag har kikat på Midnattsloppet, och det står i agendan! Självklart vill man testa det =)

Elin - Kul med en kommentar - ska kika in på din blogg o kolla! Krya på dig från förkylningen nu!

Pappa - Klart det märks att du sprungit med honom =) Hans jb nu kan ju bero på att han fick springa lös i skogen också! =)

2008-01-07 @ 21:36:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback