Konditionstest på cykelergometer

cykeltest på ergometercykel



Lillebror går på Idrott- och friskvårdslinjen på Hjälmareds folkhögskola, och nu har han fått utbildning i hur man kan göra konditionstest på ergometercykel, vilket givetvis jag och pappa var mycket intresserade av att testa på! Och idag hade Erik möjlighet att hjälpa oss, så det blev då en tur till Alingsås.

Först fick vi svara på frågor om hälso- och matvanor, arbetssituation, rökning osv. och därefter blev det ett konditionstest på cykel, för bedömning av konditionen. Erik ställde in cyklarna med tanke på våra svar, ålder, vikt osv och sedan var det bara att börja trampa. Man trampade i takt och efter en minut så kollade Erik pulsen, och så fick man ange hur jobbigt man tyckte det var genom en skala på 6-20! Testet pågick i ca 8-10 min. och därefter kunde lillebror räkna ut ens syreupptagningsförmåga, och man får då ett värde på sin kondition.

Själva testet var ganska lätt, och man trampade mest på litegrann där på cykeln. Jag var rädd innan att det skulle vara ett sådant där test där man ska cykal tills man spyr! =) Men här var det behagligt! =) Den ålderskorrigerade maximala syreupptagningsförmågan visade han sedan på en skala från 1 till 5, och för min del hamnade jag på en femma, vilket innebär elit! =) Det beräknade testvärdet på mig blev 59, och för att ha elitnivå på detta värde ska man ha 60, så nära där med och på den skalan hamnade jag mellan 4:an och 5:an! Detta test ska ju helst göras med jämna mellanrum, så att man ser att det görs rätt, och så att man kan se om konditionen förbättras (eller försämras). Vi får försöka göra detta igen om ca en månad för att följa upp detta resultat! Himla kul iaf, men dett så bra resultat!!

Efter testet så sprang jeg hem från skolan, och genom lite "omvägar" så kom jag hem till mamma och pappa igen! Blev inte det tänka långpasset, för det fanns inte ritkigt tid för det då. Men på tisdag tar jag det istället, så det får gå lika bra då!! Blev en skön runda längs Gerdsken och sen vidare uppe på Hjortgården! Skönt att passa på att springa i skogen iaf!! Väl hemma så blev det en god middag, där även syster kikade in på lite mat! Kul att se hennes mage nu, den har vuxit en hel del!

cykeltest (12K)

Kommentarer
Postat av: Linda

Elit-Elin :-) Du är ju grymt bra!

2008-02-25 @ 08:47:11
Postat av: karin

Tänk att jag har en elit syrra, inte dåligt! You go girl! :) Kramar!!

2008-02-25 @ 14:46:32
Postat av: Spessartin

Vad roligt med ett sånt test! Jag vill göra ett sånt också. Jag gjorde nåt när jag började på Skanska och fick då betyg 4 av 5 på ett allmänt hälsotillstånd, inräknat kolesterol, blodtryck och kondition bland annat, vilket jag var väldigt nöjd med =)

Postat av: Elin

Linda: Tackar!

Karin: Tack! Men måste nog tillägga att detta inte betyder att jag springer på elittider :)

Spessartin: Ja, det är roligt att testa lite så man vet lite "var man ligger". Hoppas på att kunna göra testet igen om nån månad så man kan följa upp resultatet också! =)

2008-02-25 @ 22:37:42
URL: http://elinapelina.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback