Efterlysning

Sitter och finurlar lite på vårt tema som vi har på jobbet! Temat heter "Jorden Runt" och tanken med det är ju då att vi ska gå runt jorden! Vi går en sträcka ungefär en gång/vecka som vi har sagt motsvarar 2 km, och om då 32 barn går den så har ju vi gått 64 km den dagen. Sedan lägger vi ihop alla klassers promenader för att se om vi kommer runt jorden! Vi i förskoleklass har gått 32 mil nu och är väl ungefär vid Stockholm! :)

Vi har pratat om Göteborg och om Sverige, och ritat karta, flagga och riksvapen! men nu ska vi bege oss ut i Europa. Vi ska stanna i de länder där barnen kommer ifrån. Det är här min efterlysning kommer in i bilden. Vi kommer prata lite kort om varje land, vart det ligger, huvudstad, språk osv. Och det vore kul att kunna prata lite på detta språket så är det någon som kan följande fraser
Hej!
Jag heter _____________
1 - 10

På följande språk:
Finska
Bulgariska
Makedonska
Turkiska

Jag kommer att skicka ut ett mail till föräldrarna också och be dem om hjälp men om just DU har någon dold talang för dessa språk så skriv gärna ett lite inlägg! :)

Kommer röra oss runt i världen sedan så jag kommer säkert med fler efterlysningar men man får ta en del i taget!


Kram Elin




Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej!! Jag kan lite finska, små ord..
Päivää! ? God dag
Huomenta! ? God morgon!
Iltaa! ? God kväll!
Hyvää yötä! ? God natt
Minä olen N.N. ? Jag är N. N

kan några fler, men barnens föräldrar kanske inte skulle gilla om du lärde dem det! ;)

Ei saa peittää!!

2007-01-12 @ 20:21:13
Postat av: Karin

Det va jag som skrev innan, och frågetecknen ska vara bindestreck.. knepigt det blev!
kan skriva några till! :)
Laita moottorisaha sivulle, en halua sinulle mitään pahaa!" -Lägg ner motorsågen, jag vill dig inget illa!
0 nolla
1 yksi
2 kaksi
3 kolme
4 neljä
5 viisi
6 kuusi
7 seitsemän
8 kahdeksan
9 yhdeksän
10 kymmenen


Kramar!!

Postat av: Karin

här finns förresten lite turkiska fraser: http://hem.passagen.se/bloka/ nu ska jag sluta skriva kommentarer!! *asg*

Kramar!!

2007-01-12 @ 20:36:48
URL: http://taninen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback