Fettisdagen

Denna "lektion" har jag haft med barnen idag! De tyckte det var kul, och kollegorna var också impade av mina kunskaper inom ämnet!! :)





Kommer ni ihåg denna sång:

”Nu är det jul igen, och nu är det jul igen och julen vara än till påska ://
Och det var inte sant, och det var inte sant för där emellan kommer fastan ://” 

Vem är den där fastan som kommer?  Fastan startar 7 veckor före påsk, och dagarna innan fastan kallades fastlagen

Vet ni varför man fastade då? Jo, man skulle lida lika många dagar som Jesus gjorde när han gick 40 dagar genom öknen. 

Förr i tiden, för ungefär 500 år sen, så var man noga med att alla i Sverige skulle fasta vid den här tiden. Och när man fastar så får man bara äta bestämd mat, mycket buljong och sådant. Och det var hårda regler om vilken mat man fick äta, och mat som t.ex. kött och ägg var förbjudet att äta. Kyrkan var mycket hård med att man fastade ordentligt, dvs. inte åt mer än som var tillåtet och att avstå från de matvaror som var förbjudna under fastan. Man kunde till och med få böta om man bröt mot reglerna.

Innan fastan började så hade man något som kallades för fastlagen, och det var en fest som varade i tre dagar. Det firades med ett överflöd av mat och dryck. Man ville ju vara så mätt som möjligt när fastan började. 

De tre dagarna innan fastan började hade olika namn. Söndagen ( i söndags) kallas för fastlagssöndagen. Måndagen (igår) kallades för Blå måndag och då var alla lediga, och den sista dagen i fastlagen var idag – fettisdagen eller fet-tisdagen. Då åt man fett och mycket mat för att man skulle hålla sig så mätt som möjligt innan fastan började! 

I de länder där den katolska tron är stor så är det fortfarande en stor högtid nu med fastlagen. I många katolska länder är det karneval under fastlagen efter orden ”carne” och ”vale” som betyder ”kött farväl”. 

Under fastlagen var det vanligt att man åt mycket bullar och sådant och det var då man började äta semlor, eller fettisbullar som det också kallas! Ordet semla kommer just från det latinska ordet för fint vetemjöl, simila. Förr kallade man dem ofta för fettisdagsbulle eftersom man åt dem på fettisdagen (idag)

Förr åt man inte bullarna med mandelmassa och grädde, utan det är något som tillkommit senare med inspiration från bagerierna.  Förr åt man dem istället varma och så stoppade man in kött i semlorna så att det skulle bli mer matiga.  

Men… man ska inte äta för många semlor för då kan det gå som det gick för kund Adolf Fredrik år som år 1771 i februari åt en stor måltid med många olika rätter och sedan avslutade han sin måltid med att äta massa semlor och han lär ha ätit ihjäl sig på en "överdos" av semlor.  


Så dagen efter fettisdagen startade fastan, och denna dag heter Askonsdagen. Namnet på denna dag är ju inte så värst glatt, men mycket fyndigt om man tänker på vad aska står för. Man skulle kunna säga att det är något som en gång haft sprakande liv men nu är helt dött, och därför är det ett mycket passande namn eftersom askonsdagen inledde den långa, trista fastan efter den glada fastlagen. I själva verket kommer benämningen från den katolska tiden då man i kyrkorna brände sälgkvistar från föregående års palmsöndag och bestänkte dess aska med vigvatten. Prästen strödde sedan den över kyrkobesökarna som en slags botgöring. Man kunde även rita ett kors i pannan med askan.
För att göra den här första dagen i fastan lite märkvärdigare, sägs det att man åt den s.k. askgröten. Det var gröt som var blandad med aska för att tarmarna skulle dra ihop sig och man på så vis kunde lindra hungern under fastan.


Jag åt årets första semla idag på jobbet! Har du ätit någon semla än i år?

158711-85

Kommentarer
Postat av: Andreas

Nej ingen semla än .. :(( Jag vill ha 10 st .. 100 points på en och samma gång. Snacka om svullo.

Nej tacka vet jag en grekisk bondsallad, med tzatziki, vitlöksbröd och en härligt kall öl.

Imorgon blir det snööööö... wihooo :)

2007-02-20 @ 19:55:09
Postat av: Sandra

Hej:)
Jag har oxå ätit en semla idag...en minisemla. Vi hade "Slå katten ur tunnan" idag på förskolan, sen åt alla barn och vi semlor...mmmmm...gott..
Kram

2007-02-20 @ 20:46:10
Postat av: Monica Axell

Jag är imponerad!! Tänk att man aldrig blir för gammal för att lära.....
Kram Mamma

2007-02-21 @ 21:11:14
Postat av: Anonym

Håller helt med mamma Tänk vilken svärdotter man har. Så bevandrad i vår historia och så är allt alldeles sant, jättebra du är en god representant för din yrkeskår .
Kram. Svärfar ( var kommer det ordet från? jag brukar aldrig svära. Den senaste tiden har jag förvisso " svävat " mycket i det blå.) Kan det ha någon förbindese med ordet svärfar?

2007-02-22 @ 09:54:43
Postat av: Karin

Oj oj.. vad jag har lärt mig mycket nu! =) Men jag åt ingen semla på fettisdagen, men har ätit några tidigare.. så jag har fått min beskärda del! Kramar!

2007-02-22 @ 13:44:26
Postat av: Maria

Jag slår nu alla här i gästboken genom att jag åt två (2) semlor i tisdags! En på jobbet och en på middag hemma hos sambons kompisar. Det var inte riktigt läge att tacka nej någon av gångerna...och de var grymt goda!!! Men nu blir det nog inte några fler förrän nästa år.
Kramar!

2007-02-23 @ 21:31:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback