Myspys!

I fredags bar det iväg! Exakt klockan 9.00 stod vi nere på parkeringen, klara att åka! Vi väntade ett tag, men på vem? Ingen kom för att hämta oss, Andreas ringde ett samtal och sen gick vi mot bilen. Hade någon glömt oss? (Johan?) Skulle vi hinna i tid, dit vi nu skulle? Vi packade in oss i bilen, och Andreas muttrade massa typ "Hmmm, detta var ju inte bra.... hur ska vi nu hinna?" Men började iaf köra längs söderleden, och jag trodde han skulle köra in mot Göteborg därifrån men så körde vi söderut mot Malmöhållet!

Då pratade vi lite om vart vi skulle, och eftersom vi körde söderut så var ju Köpenhalm eller Tyskland de mest gissade alternativen, men samtidigt så sa jag att "...det borde ju inte vara dit vi ska, eftersom då hade väl inte du kommit upp till Göteborg innan, eller?"

När vi närmade oss Kungsbacka så sa jag att jag trodde vi skulle till Johans jobb, och minsann - dit svängde vi in! "Aha, då ska han köra oss någonstans så vi slipper ställa bilen! Nu visste jag minsann hur det skulle gå till! Men väl där så bjöd Johan oss på kaffe, sen visade han oss på lagret en sväng och sen skulle vi åka men Johan stannade kvar för att jobba?! Va? han ska ju köra oss ju!?

Sen körde vi in mot stan, tog vägen ut mot Borås och Landvetter. Skulle vi ta flyget någonstans? Men bilen då?
När vi kom till Landvettermotet så svängde han plötsligt av, men det var ju inte vägen mot flygplatsen... Nu fattade jag ingenting och började muttra "Men du... vart ska vi egentligen? Inte kul längre!" V var mitt i skogen på en liten väg, och jag hade ingen koll alls på vatr vi skulle ta vägen. Med andra ord - jaf hade ingen kontroll över situationen och det är jobbigt för ett kontrollfreak som jag! =)

En bit in i skogen så började Andreas iaf förklara situationen, och också vårt resmål! Han hade bokat in oss på hotell i Oslo, och det var alltså dit vi skulle. Vägen vi var på kom ut i Partille, och sen körde vi till slut till E6'an och vår resa mot Norge hade börjat! Efter ett litet lunchstopp i Kungälv, och lite resegodisshoppande, så körde vi hela sträckan till Oslo! Resan gick bra, och ju längre norr ut vi kom desto kallare och vitare blev det!

Ett litet stopp blev det i Dröbak, för att kika in i Julehuset! Ett hus fullt med tomtar! Överallt är det tomtar! Julehuset väckte en del nostalgi för vi var "ofta" där med familjen när jag var liten!

      



Efter lite runt-omkting-körande i Olso så hittade vi till slut vårt hotell! Ca 5 minuterspromenad till Slottet och Karl Johan så närmare stan kunde vi knappast komma! (Var även 3 min. promenix ner till Akers Brygge märkte vi på lördagen.....) När vi väl var framme, kommit till vårt rum och installerat oss lite så var det dags för en promenad i stan!

Det var mysigt... julmysigt i kylan! Andreas hade sagt att det kunde vara lite kallt, typ 2-3 minus på platsen men i Olso i helgen så var det nog närmare 10 minus, och det kändes! Men det var ändå mysigt för det ger ju en viss julkänsla! Vi promenerade runt på stan i ca 2 timmar, och sedan intog vi middagen på en Thai-restaurang! det var god mat, och vi var mycket mätta när vi gick därifrån och tillbaka till hotellet! Det blev en ganska tidig kväll, men det var skönt!

Lördagsmorgon vaknade vi ganska tidigt, och då var det dags för hotellfrukost! Och vilken frukost sen! Allt fanns, och då menar jag ALLT! Smörgås med alla möjliga pålägg, youghurt, fil, pannkakor, äggröra, korv, bacon, ägg, sill, kaffe, juicer, frukt........... hmm och lite mer!!! För oss blev det en bastanta, men ganska "vanlig" frukost, med youghurt, mackor och så... Men vi var båda imponerade av amerikanen bredvis som nog klämde ner 10 mackor under tiden som vi satt bredvid dem....men de hade ju suttit där en stund innan vi kom, och var kvar efter oss! Hur orkar man det? Han åt ju även lite av det andra såsom äggröra, bacon och korvar!

Efter vår frukost så intog vi staden igen! Vi gick runt och kikade i affärer och tittade på folk! Kikade in på en julmarknad och fick ännu lite mer julkänsla. Vi kikade även efter en restaurang för kvällens middag, så vi skulle slippa gå i kylan och leta på kvällen sen!  

 


Efter en tur på stan så tog vi Trikken mot Holmenkollen, men under resans gång så bestämde vi oss för att fortsätta upp på Frognerseteren! Där uppe låg det snö, och var jättemysigt! Vi tog en liten promenix, och sedan var det dags för fika på det mysiga lilla cafét! Det var nog årets dyraste fika, men det fick det bli! En bulle, en äpplepaj, en Cola och en Varm choklad med grädde gick på (trumvirvel) 160 kr! Men men, gott var det!

 

    

På vägen hem från Frognerseteren så tog vi en tur genom stan igen, och sedan tillbaka till hotellet där vi sov ett tag! Det tar på krafterna att vara ute i kylan och få så mycket frisk luft! =)

När vi vaknade igen efter vår vilopaus så var det dags för kvällens restaurangnbesök! Denna kväll blev det indiskt på en restaurang vid Karl Johan! Ska ni till Oslo - så gå hit! Det var riktigt, riktigt god mat!! Därifrån rullade vi ett tag senare, och var både mätta och belåtna!

Idag var det åter dags för den smarriga hotllfrukosten! Ursäktat tjatet, men det är något lyxigt med det där att komma ner till en stor uppdukad frukost där verkligen allt finns! =) Efter denna lyxstund så packade vi ihop oss för att sedan checka ut! Därefter så var det dags att bege sig tillbaka till Göteborg! Vi var väl hemma här ca 15 och det var ganska skönt att ha lite eftermiddag hrä hemma också! Vi har handlat lite, sprang en runda tillsammans och nu har vi även ätit lite god mat! Jag har även hunnit med att pyssla lite layouter och nu har jag nog bara 2 kort kvar som ska ingå! Är kul att se hur det växer fram mer och mer! Ska kika lite mer på det nu, för måste inhandla lite mer saker imorgon!

Vi har haft en jättemysig helg! Tack älsklingen för en så fin födelsedagspresent! Älskar dig!

Ha det gott!


KRAM ELIN


Kommentarer
Postat av: Spessartin

Vilken härlig och rolig helg ni har haft! Jag har aldrig varit i Oslo men vi har pratat många gånger om at tåka dit eftersom det inte alls är långt. Får väl se när det blir.
Blir roligt att se dina layouter sedan, jag har inte börjat med julklappsalbumet till mamma och pappa ännu och nu börjar det änna bli tajt om tid, men jag tror jag hinner!

Postat av: Karin

Å vilken härlig weekend ni haft! :) Dit kanske man skulle åka! Får övertala Jens att bjuda mig, på min 25 års dag kanske?! :) Kramar!

2007-12-17 @ 14:14:21
Postat av: Maria

Kul att läsa rapporteringen, låter som att ni hade en riktig kalas-helg. Fina bilder var det oxå! Vill gärna ha vägbeskrivning till det indiska stället i Oslo, har ju ett par timmar där både på ned- och uppresan.
Kram kram, ses snart!

2007-12-17 @ 16:12:10
Postat av: Ella

Jag måste bara fråga men har du sprungit nåt med friskis nu i höst?

2007-12-19 @ 09:59:02
URL: http://ella.tjejsajten.se
Postat av: Mormor

Mysigt att läsa om er fina helg! Oslo är en fin stad.

2007-12-19 @ 19:29:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback