Mängdträningsveckor inleds!

I förra veckans träningsprogram stod det:


"51km/ 4 pass. Lugn vecka, ta vara på den för att vara fräsch inför nästa veckas start på en viktigt mängdperiod."

Och den här veckan:

"60 km/ 4 pass. 3 veckors mängdperiod (viktiga veckor inför maran!) inleds."

Jaha, så det är nu det är mängdperiod! Undra vad det har varit innan, för så mycket har jag ju aldrig sprungit förut! Men å andra sidan så vet man ju att det kommer en rejäl peak nu som sen kommer mattas av mer innan det är dags för maran! Detta innebär att det inte alls är lång tid kvar nu! Jag är på träningsvecka 20 av 26 nu!!!

Idag blev det ett snabbdistanspass.

Först uppvärmning 2 km på 11.17.

Därefter 3 km snabbdistans på 13.49 och sedan samma sträcka tilbaka på 14.51. Hade ju tänkt pressa mer på tillbakavägen, och gjorde nog det men hade ju inte planerat banan så bra för det var ju nästintill bara nerför på dtivägen så alltså blev det ju näst intill bara uppför på tillbakavägen! Kändes bra iaf och är nöjd med detta passet. Enl. programmet skulle jag hålla 5-5.20 tempo och jag höll 4,52 tempo.

Därefter blev det nedjogg 2,5 km på 15 min och sedan stretch!

Imorgon blir det "lätt distanslöpning" med Anna, och sen vila tills torsdag då det är dags för fartlekspass! I hlegen har jag planerat in ett långpass på 28 km, men vet inte än om det blir lörd. eller sönd. Men lördagen hade vart bäst, för då underlättar det nästa veckas träning! :) Gäller att se lite till vad som komma skall, för då är det nämligen 65 km på 5 pass som gäller. 

Veckan efter det är det Gbg-varvsveckan! Så jag funderar på att byta plats på träningsvecka 22 och 23 så att man inte är helt slutkörd på Göteborgsvarvet! T-vecka 22 ska nämligen innehålla 74 km (men man byter ju isf det 30 kilometriga långpasset mot Gbg-varvet) Vi får se hur det blir. Vill ju ändå ha en bra tid på Göteborgsvarvet så kanske är bättre att ladda lugnt för det, och sen köra sista mängdträningsveckan veckan efter det istället!

Nä, dax att sova - imorgon ska vi ut och fånga grodyngel!

Kram ELIN





Kommentarer
Postat av: Spessartin

Ojojoj, vilka ordentliga program du har! Helt otroligt! Att du orkar! Själv börjar jag nog bli kvitt förkylningen nu så att jag kan ta och jogga till helgen, innan dess lär jag inte hinna, det är en sak som är säker, sen kan man gott ge kroppen lite extra tid att verkligen återhämta sig! *kram*

2007-04-25 @ 07:29:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback