5 månader kvar...

Ja, nu är det 5 månader och 10 dagar kvar tills startskottet går! Ser fram emot det med skräckblandad förtjusning! Jag har ganska stor respekt för sträckan, 42 km är ändå 42 km, men jag tror jag kommer klara det! Man måste ju tänka positivt!

För att förbereda mig har jag ett träningsprogram som jag följer från marathon.se! Jag har valt att följa träningsprogrammet för dem som vill komma runt på 4 timmar! Göteborgsvarvet har jag klarat på 1.55 men jag vet inte om jag kan hålla det den dubbla distansen och klara maran på 4 tim.!  Egentligen är inte tiden det väsentliga för hur som helst så vill man ju egentligen bara komma runt banan, men sen har man ju ändå vissa drömtider att sikta mot! :)

Träningsprigrammet för 4 tim. känns iaf rätt och att det ligger på rätt nivå för mig! Man ökar sträckorna successivt och man får även lite varierad träning vilket jag har saknat innan. Förut stack jag mest bara ut och sprang, ju längre desto bättre men nu är man mer motiverad att försöka med fartlekar, intervallet och styrketräning också för att förbättra sig! Jag följer dock inte programmet slaviskt, jag tror det skulle förlora det roliga med det då. Jag byter ut vissa pass mot t.ex. spinning eller något annat skoj också. Sen är det ju viktigt att lyssna på kroppen för att se vad man orkar med just den dagen också! :)

Här kommer jag nog iaf försöka redovisa någorlunda hur jag har tänkt mig veckan och även utvärdera hur veckan gick! På det sättet så får man ju en sorts träningsdagbok! Även om det inte är så intressant för dem som läser detta så är det kul för mig själv att gå tillbaka och se hur det gick!

Denna veckans program såg ut så här:

* 6 km (36 min) + koordination
* 8 km - 45-46 min. (uppvärmning 3 km, fartlek 8 km, nedvarvning 2 km)

* 8 km – 48 min + styrka
* 17 km – 1,42 – 1,59

I programmet är det även utsatt vilka dagar man "ska" springa vilken sträcka, men jag väljer det efter hur min vecka ser ut i övrigt! :)

Denna vecka har jag iaf sprungit följande sträckor:
- 6, 7 km (40 min)
- 17 km (1 tim. 45 min.)
- 6 km (30.27 min, fartlekar) + trappmaskin + styrketräning

Jag har därför ett 8 km pass kvar (48 min) men jag får se hur det blir med det. Hade tänkt vänta med det tills imorrn för att ev. springa Sylvesterloppet. Nu tror jag dock att jag hoppar över det eftersom våra nyårsplaner sätter lite stopp i hjulet för det. Kanske kan ta mig ut på en runda idag, men regnet vräker ner så får se hur motiverad man är sen! :)

Nu ska jag iaf kika igenom vad vi behöver handla för morgondagen.

Även ett litet nyårsfirande kräver sin planering ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback